Klachtenregeling Bureau Opsporing
Artikel 1 – Begripsomschrijving
In deze regeling wordt verstaan onder:
-
Bureau: Recherche Bureau Opsporing
-
Klager: een ieder die een klacht indient over een gedraging van het bureau of van een medewerker van het bureau.
-
Klacht: iedere schriftelijke uiting van ongenoegen van of namens een klager over de wijze waarop het bureau of een medewerker zich in een bepaalde aangelegenheid heeft gedragen.
Artikel 2 – Indiening van een klacht
-
Een klacht wordt schriftelijk ingediend bij Recherche Bureau Opsporing.
-
De klacht bevat ten minste:
-
Indien de klacht niet aan deze vereisten voldoet, wordt de klager in de gelegenheid gesteld de klacht binnen een redelijke termijn aan te vullen.
Artikel 3 – Behandeling van de klacht
-
Recherche Bureau Opsporing bevestigt de ontvangst van de klacht schriftelijk binnen 7 werkdagen.
-
De behandeling van de klacht geschiedt door een persoon die niet betrokken is geweest bij de gedraging waarop de klacht betrekking heeft.
-
Zowel de klager als degene op wie de klacht betrekking heeft, worden in de gelegenheid gesteld te worden gehoord.
Artikel 4 – Afdoening van de klacht
-
Recherche Bureau Opsporing handelt de klacht af binnen 6 weken na ontvangst.
-
De klager ontvangt een schriftelijke en gemotiveerde beslissing.
-
Indien de klacht niet binnen 6 weken kan worden afgehandeld, wordt de klager hiervan tijdig op de hoogte gesteld, met vermelding van de reden en de nieuwe termijn waarbinnen de afdoening zal plaatsvinden.
Artikel 5 – Registratie
-
Recherche Bureau Opsporing registreert alle klachten en bewaart deze gedurende 5 jaar.
-
Bij de registratie wordt tevens vermeld op welke wijze de klacht is afgehandeld.
Artikel 6 – Slotbepalingen
-
Deze regeling treedt in werking op 01-08-2025
-
De regeling is openbaar en wordt op verzoek ter beschikking gesteld.